Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

B2B login

Pentax 17 – en milepæl for analoge fotografer

av vår norske ambassadør Bjørn Joachimsen

Det som ingen hadde trodd ville skje, har skjedd! Omtrent 20 år etter at de store kameraprodusentene lanserte sine siste kameraer for fotografering med filmrull, er Pentax ute i markedet med et helt nyutviklet kamera – Pentax 17!

Da forrige analoge Pentax-kamera ble lansert i 2003 (Pentax *ist), trodde de fleste i fotobransjen at vi så begynnelsen på slutten for kameraer som fanger lyset med film. Den digitale bølgen var i ferd med å feie de analoge kameraene helt ut og filmruller var noe man etter hvert ikke ville få tak i.  Trodde mange. I 2024 kan vi altså stå med et helt nyutviklet analogt kamera i hånden – Pentax 17. Hva skjedde?

Nektet å dø

Til tross for flere år med nedleggelser, konkurser og et salg som falt til bunns, overlevde interessen for å fotografere med film i kameraet. Fra rundt 2012 startet en utvikling som nok ingen hadde forutsett. Salget av filmruller begynte å øke, og det med hele 20% årlig (omtrentlig tall). Globalt, i Europa, i Norden og i Norge. “Et blaff” tenkte mange. Men dette viste seg å ikke stemme. Økningen fortsatte år etter år. Nå – i 2024 – kan vi se tilbake på en periode på 12 år hvor denne økningen på rundt 20% årlig har vedvart. Åpenlys mer enn “et blaff” – eller en forbigående trend. Dette er bakteppet for at vi denne sommeren fikk se Pentax 17 for salg i kamerabutikker verden over.

Pentax film photography project

I 2022 kunngjorde Pentax (egentlig Ricoh Imaging) at de hadde startet et Film Photography Project og at de hadde som mål å utvikle flere analoge kameraer i de kommende årene. På det tidspunktet forelå det svært få detaljer, men det kom etterhvert antydninger om at det første kameraet ville bli et kompaktkamera, at det ville ha manuelt fremtrekk (og tilbakespoling) av filmrullen og at det ville benytte 135-film. Pentax hentet inn pensjonerte kameraingeniører for at dagens kamerautviklere skulle skaffe seg kunnskap blant annet om hvordan man designer filmfremtrekk og lukkerspenning i et analogt kamera.

Konseptet Pentax 17

Jeg har hatt anledning til å prøve Pentax 17 et par uker og vil her dele noen brukererfaringer. Men først litt om selve konseptet med dette kameraet.

Pentax 17 er et såkalt halvformatkamera, noe som var overraskende (og kanskje litt skuffende) for mange tilhengere av fotografering med filmrull. “Halvformat” innebærer at man får 48 eller 72 eksponeringer på en rull 135-film, mot normalt 24 eller 36. Negativformatet er dermed 17x24 millimeter. Halvformatet er ikke noe nytt innen kameraer for 135-film. Legendariske kameraer som Olympus Pen, Ricoh Auto Half, Yashica 72E og Canon Dial, alle sammen fra 1960-årene, brukte dette negativformatet. Interessant nok har det aldri før nå eksistert et Pentax-kamera i halvformat.

Da Pentax lanserte Film Photography Project i 2022 var forventningene store til hvilke kameradesign som ville komme. Kanskje urealistisk store.

Enkelt kamera med bra objektiv

Pentax 17 er teknisk sett et nokså enkelt kamera, men samtidig mer avansert og flere brukerinnstillinger enn noen av de tidligere halvformatkameraene som er lagd. Det har manuell fokusering uten avstandsmåling (såkalt sonefokus), automatisk innstilling av blenderåpning og lukkertid (ved hjelp av den innebygde lysmåleren som sitter bak objektivet) og er delvis bygd av plastmaterialer. Men som alle vet – er det objektivet som er det mest avgjørende for bildekvaliteten du kan oppnå med et analogt kamera. Her har Pentax gjort en svært bra jobb. Objektivet er basert på det svært gode 32mm f/3.5 vidvinkelobjektivet som sto på Pentax Espio Mini (lansert i 1992). Siden Pentax 17 har omtrent halvparten så stort filmformat sammenlignet med Espio Mini, fikk objektivet brennvidden 25mm (som tilsvarer 37,5 mm for et kamera med 24x36mm negativ). Største blenderåpning er fortsatt f/3.5.

Avansert multicoating

Det er mange faktorer som avgjør bildekvaliteten du kan oppnå med et objektiv. Pentax 17-objektivet leverer veldig god detaljgjengivelse, noe som bærer bud om høy glasskvalitet og vellykket optisk design. I tillegg er antirefleksbehandlingen viktig dersom du skal oppnå god kontrast og naturlig fargegjengivelse. Det var en positiv overraskelse at Pentax valgte å utstyre dette objektivet med den såkalte HD-multicoatingen. Pentax introduserte HD-multicoating for sine profesjonelle objektiver fra 2023, som en videreutvikling av den velrenommerte SMC-multicoatingen med en historie som går mer enn 50 år tilbake. Jeg valgte å fotografere min første rull i Pentax 17 med Kodak Ektar 100. Dette er den skarpeste og mest finkornede fargefilmen i dagens marked og den er godt egnet til å bedømme både skarphet og farger. Selv om jeg ikke har gjort noen egentlig test av kameraer, vil bildene som presenteres her gi en antydning om hva du kan forvente av Pentax 17.

Sommer i Tønsberg! Pentax 17 med HD Pentax Lens HF 1:3.5/25mm gir skarpe bilder med god kontrast og presis fargegjengivelse. Bildet er fotografert med Kodak Ektar 100 og fremkalt/skannet hos Stavanger Foto: Bjørn Joachimsen.

Mange automatikkvalg

Det er nærliggende å kritisere Pentax 17 for å mangle helt manuelle innstillinger, men dette gjelder stort sett alle analoge kompaktkameraer i moderat prisklasse siden tidlig 1980-årene. Kjente klassikere som Yashica T4, Olympus Mju-ii og Pentax Espio Mini har kun helautomatikk uten mulighet for manuelle overstyringer. Her skiller Pentax 17 seg ut. Pentax/Ricoh Imaging har anstrengt seg for å tilby brukerne en rekke automatikkvalg for å kunne påvirke bilderesultatet.


Pentax 17 har totalt 5 automatikkvalg samt Bulb (B). De valgene som er markert med gult innebærer at den innebygde blitzen er i bruk. De hvite alternativene innebærer fotografering uten blitz. Med valget Auto velger kameraet selv om blitz skal benyttes. Foto: Ricoh Imaging.

Vikingskip som bygges i Tønsberg. Bildet til venstre er fotografert med eksponeringsprogram P. Jeg kunne ønsket litt mer dybdeskarphet på dette, og ved bruk av automatikkprogrammet for lang lukkertid ville kameraet ha valgt en mindre blenderåpning. Imidlertid kunne jeg risikert at lukkertiden ble for lang til at jeg klarte å få et skarpt bilde. Bildet til høyre er fotografert med helautomatikk og blitz med kort lukkertid. Det ble mye reflekser i skroget og jeg hadde nok fått et mer tilfredsstillende resultat uten blitz. Foto: Bjørn Joachimsen

Selv om du ikke kan stille inn verken blenderåpning eller lukkertid, har du likevel noen automatikkfunksjoner som hjelper deg til å skape det uttrykket du er ute etter. Hvis du setter kameraets programhjul på Auto går alt naturligvis automatisk hva gjelder eksponeringsinnstillinger og blitz. Hvis du ønsker helautomatisk eksponering, setter du programhjulet på P, akkurat som med et analogt speilreflekskamera eller et digitalt kamera. Kameraet har to ytterligere automatikkvalg, hvorav det ene innebærer at kameraet velger så stor blenderåpning som mulig. Dette valget kalles, noe misvisende, Bokeh. Det andre automatikkvalget gjør nøyaktig motsatt – da benytter kameraet så lang lukkertid som mulig ut fra filmens lysfølsomhet (ISO) og mengden tilstedeværende lys. Det siste programvalget uten blitzfunksjon er B for Bulb. Da settes kameraets blender til full åpning og lukkertiden blir så lang som den tiden du holder utløserknappen nede. Her kan det også være nyttig med Pentax sin egen trådløse fjernkontroll. Og stativ! (Pentax 17 har standard ¼” stativfeste i bunnplaten.)

I tillegg finnes flere automatikkvalg hvor kameraet benytter den innebygde blitzen. Fotomag kommer tilbake til disse funksjonene i en kommende test av kameraet.

Siden Pentax 17 er et halvformatkamera, kan du ta høydeformatbilder som blir stående sammen på en 10x15 cm kopi fra et fotolaboratorium. Dette åpner for kreative muligheter og spennende fortellerteknikker. Bildet er fotografert med Kodak Ektar 100 og fremkalt/skannet hos Stavanger Foto. Foto: Bjørn Joachimsen.

Manuell fokusering

Kompaktkameraer for 35mm film har tre forskjellige løsninger for å stille inn fokus; autofokus, rangefinderfokus (målsøkerkamera) eller sonefokus. Den førstnevnte typen er vel kjent for de fleste som har brukt et moderne kamera. Rangefinderfokus er kjent fra kameraer i Leica sin M-serie, de sovjetiske Zorki-kameraene og 1950-årenes kameraer fra Contax, Nikon og Canon. Pentax 17 er utstyrt med sonefokus, det vil si at du benytter symboler som er plassert på oversiden av objektivet for å stille inn fokusavstanden. Disse symbolene er også innspeilet i søkerbildet. Du må altså selv estimere avstanden. På undersiden av objektivet vil du se hvilke avstander disse symbolene korresponderer med.


Seks symboler på objektivets overside viser deg hvordan du skal stille inn fokusavstanden. Disse symbolene er også innspeilet i kameraets søker. Foto: Ricoh Imaging.


På undersiden av objektivet finner du en skala som viser hvilken avstand (i meter og fot) fokusavstanden er stilt til. Som du ser, er nærgrensen imponerende kort, 0.25 meter. Foto: Ricoh Imaging.

Diptych

Som nevnt innledningsvis, er negativformatet omtrent halvparten så stort som et standard negativ på 135-film. Dette innebærer at du vil få to høydeformatbilder ved siden av hverandre på en standard 10x15 cm forstørrelse fra et fotolaboratorium. Dermed åpner det seg en spennende og kreativ mulighet for å lage små historier bestående av to bilder som presenteres sammen. Dette er kjent fra malerkunst og fotograf som diptych. Et diptych er et kunstnerisk eller litterært verk som består av to deler, vanligvis side ved side. Det kan være to malerier, fotografier, trykk, eller til og med to deler av en roman eller poesi som er satt sammen for å bli vist eller oppleves sammen.

Bildene som presenteres her er tatt i høydeformat, noe du oppnår ved å holde kameraet i normal horisontal posisjon. Det er imidlertid ingenting som hindrer deg i å ta bilder i breddeformat. Bildene vil da være plassert over og under hverandre på en standard forstørrelse fra laboratoriet.

Hvis du har eget forstørrerapparat i mørkerom, en planskanner med mulighet for å skanne film eller utstyr for å avfotografere negativene dine, har du muligheten til å lage historier som består av mer enn to bilder. Her ligger mulighetene åpne for både triptych og quadtych.

Fordeler og ulemper

+ Du kan kjenne gleden av å fotografere med film
+ Du får 72 bilder på en rull som ellers ville gi mulighet for 36 bilder
+ Lett og relativt kompakt kamera
+ Enkelt å bruke
+ Objektiv som tegner skarpt og med god kontrast
+ Du kan bruke diptych som en fortellerteknikk hvor du setter sammen historien din når du tar bildene og ikke etterpå

- Bildene blir litt mer kornete enn ved bruk av kamera med 24x36mm negativ
- Ingen manuelle eksponeringsinnstillinger
- Ingen avstandsmåling ved bruk av manuell fokus
- Fungerer ikke med tradisjonell mekanisk snorutløser

Bruksområder

Pentax 17 er først og fremst et kamera for den fotoglade som helst vil bruke film – og som er mer opptatt av å fange de fine øyeblikkene livet har å by på enn å fikle med kamerainnstillinger. Et flott kamera for den lekne og uhøytidelige fotograf som ønsker å knipse til hverdag og fest og sitte igjen med bilder som har en ekte retrofølelse. Men bevares, kameraet kan brukes til så mye annet også.

 

Publisert med tillatelse, original blog-post finner du på Bjørn Joachimsen's hjemmeside.
Foto av Bjørn Joachimsen.

Abonner på nyhetsbrev

Få våre siste produktnyheter, inspirasjon og spesialtilbud.