Vår bedriftskultur
Hvem er vi
Vi er den ledende europeiske distributøren av foto, video og optikk, men må aldri glemme den enkle kjernen i virksomheten vår. Vi eksisterer bare hvis vi skaper verdi for våre leverandører, partnere og kunder. Vi må være ydmyke og produktive i gode tider, og i utfordrende tider må vi vise viljestyrke, besluttsomhet og hardt arbeid.
1/3 vedlikehold og 2/3 utvikling
Vi må utvikle virksomheten vår samtidig som vi opprettholder den daglige driften. Skjer det ingen utvikling er det faktisk en tilbakegang. Du bør alltid bestrebe deg på å bruke 1/3 av tiden, energien og ressursene dine på vedlikehold og 2/3 på å utvikle virksomheten innenfor din rolle og ditt ansvarsområde. Dette gjelder for alle ansatte, enten du jobber med salg, kundesupport, produktadministrasjon, innkjøp, logistikk, markedsføring eller økonomi.
Enkle å gjøre forretninger med
Vi er enkle å gjøre forretninger med, både for leverandører og kunder. Noen ganger spøker vi med at vi er Nordens speidergutter, noe som betyr at vi er vennlige, ærlige, åpne, respektfulle og ansvarlige. Spøk til side, dette er et viktig element i organisasjonskulturen vår.
Uten leverandører finns det ikke noe Focus Nordic
For leverandørene er varemerkene deres det viktigste i verden. Som distributør må vi respektere dette. Vi må aldri fremstå som likegyldige, uinteresserte eller arrogante. Vi deler all relevant informasjon fra leverandører og samarbeidspartnere innad i organisasjonen og med kundene. Vi deler salgsdata, lagerbeholdning, salgs- og markedsføringsaktiviteter, forbruker- og markedsinnsikt med leverandører.
Våre kunders virksomhet er vår virksomhet
Vår rolle som distributør er å påvirke kundenes virksomhet positivt på alle relevante områder. Vi har kunder i ulike bransjer, nisjer, størrelser og med ulike behov. Tilbudene og innsatsen vår må tilpasses ulike typer kunder.
Det er avgjørende å sørge for raske leveranser og effektive løsninger for IT, logistikk, deling av produktdata og ettersalgsservice. Alt stopper opp hvis distribusjonen svikter.
Kjerneverdier
Dedikasjon
Vi er dedikert til merkevarene våre, leverandørene, kundene og bransjen, og til det arbeidet vi alle gjør. Alle oppgaver er viktige og uunnværlige. Det kreves engasjement, interesse og samarbeid i alle funksjoner og avdelinger. Vi er ett team som vi alle er dedikert til.
Profesjonelle og vennlige
Vi er profesjonelle og vennlige. Vi behandler alle kunder, leverandører og kolleger med vennlighet, respekt og likeverd. Vi er selvsikre og handlekraftige, men husker alltid å lytte aktivt til andres motiver og tanker. Det vil også skape en bedre arbeidshverdag for oss alle, for det skal være gøy å gå på jobb.
Tilgjengelig
Viktigheten av å være tilgjengelig kan ikke overvurderes. Kunder og leverandører kan kontakte hvem de vil i Focus Nordic. Vi svarer raskt på alle typer kommunikasjonskanaler fra kunder, leverandører og kolleger. Avhengig av hvem du kommuniserer med, kan WhatsApp, WeChat eller Messenger være like viktig som fysiske møter.
Ansvarlig
Vi er komfortable med å ta ansvar og beslutninger. Vi har ikke en nullfeilskultur. Det er akseptabelt å gjøre feil, og vi tar ansvar for å rette opp våre egne feil og unngå å gjenta dem. Dette gjør oss troverdige som selskap og som enkeltpersoner.
Omfavn forandring
Vi aksepterer og omfavner det faktum at det alltid vil skje endringer. Krav fra markedet, kunder og leverandører vil endre måten vi jobber på i fremtiden. Vi etterstreber mangfold og respekterer ulike bakgrunner, kulturelle uttrykk, kunnskaper og erfaringer blant kunder, leverandører og kolleger.