Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

Foto
Video

Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

B2B login

Teknologi forklart - Brennvidde og bildeeffekt

Valg av objektiv kan endre bildets mening og innvirkning dramatisk. Her er noen tips fra Tamron-ambassadør Long-Nong Huang.

Foto: Long-Nong Huang

Fotografering er å se. Det vi ser avhenger av to ting: vårt synspunkt og synsfeltet i øynene våre. Når det gjelder fotografering snakker vi om perspektiv og brennvidde. Dette henviser til kameraets posisjon og synsretning, samt synsvinkelen på objektivet som brukes.

Før vi trykker på utløseren, er det en rekke beslutningsprosesser som finner sted i hjernen vår: Hva vil jeg vise? Hvor stor skal personen eller objektet være i bildet? Hva ønsker jeg å se i bakgrunnen? Hva skal jeg utelate? Disse spørsmålene veileder oss ofte ubevisst - i vårt valg av perspektiv og brennvidde.

Bildene til høyre illustrerer effekten som kameraets synspunkt og vinkelen på objektivet har på effekten av bildet. Motivet er det samme i begge tilfeller: en person i en gul jakke står med ryggen til på en stein over en isbre, i kombinasjon med imponerende fjell som danner bakgrunnen.

 

Geniale effekter

I de øvre bildene fotograferte Long-Nong personen og isbreen med vidvinkel (17mm) langt ovenfra, og deretter med en standard brennvidde (40mm) på kortere avstand og fra et litt annet utsiktspunkt.

De nederste bildene (75mm og 110mm) er begge tatt fra samme utsiktspunkt. Med en lengre brennvidde er resultatet et ganske flatt, komprimert bildeinntrykk med tilsynelatende mindre romslig dybde. Det ser ut som om fjellene er mindre fjernt fra objektet.

Long-Nong viser hvordan denne teleeffekten kan brukes i praksis i et raskt videotips på vår YouTube-kanal: han fotografer en person med økende brennvidde. Ved å gjøre det øker han avstanden til personen på en slik måte at han alltid ser samme størrelse på bildet. Bakgrunnen blir mer og mer kondensert og blir et imponerende bakteppe. Denne vertigo-effekten brukes også i spillefilmer – for eksempel i den franske svart-hvite kultfilmen La Haine fra 1990-tallet. 


Øverste rad, venstre: 17-28mm ved 17mm. Vidvinkelen gir panoramautsikt med stor dybde-effekt. Øverste rad, høyre: 28-75mm ved 40mm. Med et standard objektiv og kortere avstand kommer betrakteren nærmere handlingen. Nederste rad, venstre: 28-75mm ved 75mm. Med lett telefoto kan personen bli iscenesatt mot de mektige fjellene i bakgrunnen. Nederste rad, høyre: 70-180mm ved 110mm. Med en lengre brennvidde kommer personen nærmere og de fjerne fjellene virker overveldende.

Abonner på nyhetsbrev

Få våre siste produktnyheter, inspirasjon og spesialtilbud.