Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

Foto
Video

Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

B2B login

8 tips for fjellfotografering

Å ta bilder i fjellet kan by på uventede utfordringer som du kanskje har glemt å vurdere. Det kan være alt fra å glemme å pakke et ekstra smørbrød til å glemme å analysere solens posisjon. Nedenfor finner du en liste over mine åtte beste tips for en vellykket fotoutflukt i de vakre fjellene.

Foto: Pontus Stigberg

Pontus Stigberg er en profesjonell natur- og portrettfotograf fra Sverige, som nå bor blant fjordene i Norge.

Som 18-åring bestemte han seg for å følge drømmene sine som profesjonell naturfotograf og filmskaper, og kjøpte et hus på Åndalsnes på vestkysten av Norge. Med vertikale fjellvegger overalt og magiske fjorder visste han at han hadde landet i et fotograf-paradis der han nå lever drømmen sin. Han streber etter å fortelle meningsfulle historier og vise unike perspektiver gjennom sine bilder og eventyr.

Det som begynte som en lidenskap, har blitt et livsendrende yrke gjennom årene. Han begynte å ta bilder med bestefarens gamle kamera da han var 14 år og ble besatt av fotografering. Siden den gang har han tatt over en million bilder.

I denne artikkelen deler Pontus sine 8 beste tips om hvordan man lykkes med fjellfotografering.

 

1. Velg en brennvidde som gir rettferdighet til fjellene

Hvilket objektiv legger du først i vesken når du drar til de store fjellene? 16-35? Evaluer på nytt. Det viktigste objektivet er din normale zoom. En standard 24-70mm for fullformat eller lignende for APS-C og MFT er vanligvis det klokeste valget.

En vanlig feil når du tar bilder i fjellet er å prøve å få med så mye av det imponerende landskapet som mulig i hvert bilde. Så når du setter deg ned for å redigere turen, lurer du på hvorfor alle fjellene ser så flate og små ut. Årsaken er brennvidden. Jo lengre brennvidd, dess større fjell. Ved å ta bilder rundt 35-50mm, vil fjellene komprimeres mer og bli mektigere.

Vi oppfatter verden på omtrent samme måte som et objektiv på 35-50mm. Basert på det, kan vi tro at alt under disse brennviddene vil være mer flatt enn vi oppfattet det. Samtidig får bilder tatt over disse brennviddene enda mer komprimerte fjell og får dem til å virke enda mektigere.


Nikon D800E, Tamron 24-70mm F/2.8 G2 @38mm, 1/500 sekund, ISO 100, F/4, Courmayeur, Italia

2. Husk at solen og månen kan ende opp bak fjell, så analyser lyssituasjonen nøye!

Å ha en god idé om hvordan solen og månen vil bevege seg er nøkkelen til å komme hjem med de beste bildene. Det er mer enn én gang jeg har ladet opp og gått langt for å fotografere solnedgangen på et fantastisk sted, bare for å innse at solen forsvant bak et annet fjell lenge før solnedgang. I noen daler og steder vil solen forsvinne tidlig på ettermiddagen, mens solnedgangen kan være like før midnatt i dalen ved siden av.

Hvis du fortsatt befinner deg i en situasjon med skygge på fjellene bak deg, men sol der du er, må du ikke fortvile. Fjell med sol på er mektige og tar over bildet, mens fjell med skygge gir mulighet for et objekt i bildet også, siden de fremhever motivet. Da fungerer de skyggelagte fjellene som et perfekt og innbydende bakteppe.

Mitt hovedtips for å håndtere dette er å følge med på været og tenke på hvordan solen vil bevege seg gjennom dagen. Invester også i PhotoPills-appen, som koster like mye som en BigMac, men er mye mer nyttig. Den lar deg se hvordan solen, månen og stjernehimmelen vil bevege seg over landskapet.


Nikon Z7, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @200mm, 1,6 sekund, ISO 320, F/5.6. Molde, Norge

3. Ta med personer og aktiviteter for perspektiv

Ofte kan en menneskelig aktivitet i det vakre landskapet være en fin måte å heve bildet fra godt til skikkelig bra. I et snødekt landskap kan en skiløper gi liv til bildet og gjøre det interessant på en helt annen måte enn snøen. Eller har du en venn med ryggsekk på gressletten under fjellet? Du får et utendørsbilde med den perfekte bakgrunnen.

Be vennen din om å ikke bare å stå i landskapet, men å gjøre noe med ryggsekk og aktivitets-vennlige klær i stedet. Det er veldig vanlig å se bilder der folk bare står og ser ut på landskapet. Jeg synes ofte det er både kjedelig og forutsigbart å se på slike bilder. Det er mye mer dynamisk med en løper, turgåer eller fotograf ute i naturen. Eksperimenter med det som fungerer. Hvis ledsageren din ikke gjør jobben sin, kan du alltid fjerne dem med et klonestempel når du kommer hjem.

På bildet over har jeg plassert turgåerne nederst på bildet og zoomet ut for å understreke det mektige landskapet. Jo mer zoomet inn de er, dess mer blir det et bilde av aktivitet i stedet for et bilde av den mektige naturen. Jeg ville vært fornøyd med dette bildet uten turgåerne også, men jeg tror det er forbedret ved å få et naturlig objekt inn i de vakre fjellene.


Nikon D800E, Tamron 70-200mm F/2.8 G2 @125mm, 1/640 sekund, ISO 100, F/5.6. Chamonix, Frankrike

4. Hold deg trygg og ta kloke valg der ute

Å ta kloke valg utendørs og holde seg trygg er definitivt mitt viktigste og beste tips. Det spiller ingen rolle om du fikk det beste bildet i verden hvis du aldri kom deg hjem. Da vil du ikke ha muligheten til å få liker-klikkene på Instagram!

Med vitser lagt til side, er et fjellandskap synonymt med et farligere landskap. Du må være forberedt på forskjellig vær og hendelser, og ha respekt for terrenget. Så ta med deg relevant sikkerhetsutstyr. Som et minimum bør du ta alltid med deg en ekstra genser og vindbeskyttelse. Ta også med deg noe å spise, som er velsmakende og inneholder mye energi. For hvis du blir kald og har lang vei hjem, er ikke det viktigste “sunt”, men at du er i stand til å komme deg hjem i god form.

Vær oppmerksom på området du går inn i, se etter skilter og sørg for at du kan finne dem hvis du er usikker. Ansett en lokal guide hvis du er usikker, kanskje en lokal naturfotograf som ønsker å veilede?


Nikon Z6, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @15mm, 1/400 sekund, ISO 100, F/9. Trollveggen, Norge

5. Skiftende vær er det beste når det beste lyset kommer

Fjellandskap og værmeldinger er langt fra gode venner. Det kan se helt overskyet ut en kveld, og plutselig skinner lyset gjennom, og det er en magisk solnedgang i stedet.

Kom deg ut så mye som mulig og vær forberedt med kameraet når været endrer seg. Plutselig kan lyset bryte gjennom en sky og treffe fjellet. Det dramatiske lyset som oppstår da, er vanskelig å slå. Det kan være fint å stå med teleobjektivet klart og skyte bilder av alle de fine detaljene i skiftende vær. Vanligvis oppstår det mange interessante fenomener når været endrer seg mye. Det kan være fristende og perfekt å gå i fjellet og ta bilder når solen skinner og himmelen er blå. Det er virkelig perfekt for fotturer, ski, sykling eller løping. Men sjelden for fotografering. Tidlige morgener og sene ettermiddager og kvelder gir godt lys. Skyer og “stormer” gir drama og liv til bildet.

Ikke glem at de mest episke solnedgangene vanligvis kommer etter en dag med all slags vær. En solnedgang uten skyer og med klar himmel er vanligvis ikke den du husker.


Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/800 sekund, ISO 100, F/5.6. Romsdalen, Norge

6. Våg å utvide sammensetningen, ta med stativ

Jeg tror Instagram og våre oppreiste mobiltelefoner har skylden for trenden med å ta de fleste bilder stående med en 4 x 5-beskjæring. Jeg tror de fleste landskapsbilder er bedre horisontale. Helst enda bredere: med et panorama.

Ta med et stativ og et litt lengre objektiv. Ta flere bilder med litt overlapping og sy dem sammen i Lightroom for å lage et panorama. Det er en magisk følelse å ha fanget hele fjellkjeden i samme bilde. Da vil du få et unikt bilde med vanvittige mengder oppløsning som er perfekt som et maleri over sofaen.

Hvis du vil begynne å ta panoramabilder, kan jeg absolutt anbefale å kjøpe et godt stativ med et godt kulehode tidlig. Det er utrolig irriterende med dårlige stativer. Tro meg, hvis du har et dårlig stativ, vil du ha en unødvendig tung og tungvint ting i kameravesken din som kan sinke deg, ikke kan justeres eller monteres raskt. Eller det er kanskje ikke i stand til å holde tyngre objektiver oppe. Det fungerer fint med et vanlig kulehode med innebygd pan-funksjon. Jeg har brukt stativene fra Sirui de siste årene og er veldig fornøyd.


Nikon Z6 med Tamron 15-30mm F/2.8 G2 på et Sirui ET-1004-stativ foran de imponerende fjellkjedene i Chamonix.

7. Ikke se på hva andre har gjort

I dag kan du finne utrolige bilder av det meste med noen få klikk. Andre fotografer har krysset av for de berømte “stedene” der du tar bildet i det perfekte lyset og deretter går videre for å ta det neste.

Du kan tjene mye på å ikke la deg inspirere av andres bilder. Fordelene er mange, men en av de største fordelene er at dine egne bilder sannsynligvis vil bli mye mer originale og interessante hvis du tillater deg å tenke annerledes. Jeg synes det er vanskelig å ta unike bilder når jeg har sett mange bilder på fra samme sted på Internett.

Etter min erfaring er det også mye lettere å bli skuffet over egen fotografering etter å ha sett på andre fotografers bilder fra samme område. Å være fornøyd med det du har laget i stedet for å stadig sammenligne deg med andre, tror jeg er viktig for å kunne holde på fotografering i lang tid.


Den stadig populære Atlanterhavsveien fotografert fra et annet perspektiv. Nikon Z7, Tamron 15-30mm F/2.8 G2 @30mm, 30 sekunder, ISO 32, F/18. Molde, Norge

8. Ta med så lite utstyr som mulig

Et konstant problem jeg ser med oss fotografer er at vi er litt for glade i stort, tungt og dyrt utstyr. På de populære stedene møter du ofte minst én fotograf som er helt fysisk utmattet etter å ha båret 10-15kg kamerautstyr for en solnedgang.

Vanligvis er det fotografene som er ute lengst og som går lengst, som kommer hjem med de beste bildene, ikke de med mest og dyrest utstyr i ryggsekkene. Vekt har stor betydning. Så det er viktig å prøve å minimere vekten, og bli kvitt gram som kan bli igjen hjemme. Minimer alt du kan. To ekstra kilo i en ryggsekk utgjør en stor forskjell.

Det er mange måter å minimere vekten på, men det mest effektive er vanligvis å gå igjennom utstyret ditt og se hva du virkelig trenger. Er det verdt to kilo mer for å ha mulighet til å fotografere dyreliv på veien, hvis du er heldig nok til å møte noen? Antakelig ikke.

Gå gjennom vekten og størrelsen på det du har med deg, og prøv å bruke en Marie Kondo-tilnærming til det. Vanligvis er et kamerahus, en normal zoom, et stativ og ekstra batteri alt du trenger. Muligens et par filtre og et vidvinkelobjektiv hvis du tror du vil ha bruk for dem.

For meg er de nye lettere, speilløse objektivene banebrytende. Min F/2.8 vidvinkelzoom på 17-28mm veier bare 1/3 av min gamle, men den nye har mye bedre bildekvalitet. Vektforskjellen betyr at jeg vanligvis kan pakke to eller tre objektiver i stedet for ett. Eller pakk mange sjokoladekjeks på 200 gram. Jeg bruker Tamrons F/2.8 zoom for Sony fullformat, og kan anbefale dem med god samvittighet. Bedre objektiver for landskapsfotografering finns ikke.


Mitt favorittobjektiv Tamron 28-75 F/2.8 for Sony en våt dag på jobben. Sony A9, Zeiss Batis 40mm F/2 CF, 1/320 sekund, ISO 100, F/3.5. Åndalsnes, Norge

Abonner på nyhetsbrev

Få våre siste produktnyheter, inspirasjon og spesialtilbud.