Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

Foto
Video

Vennligst legg produkter i handlekurven før du fullfører ordren

B2B login

NiSi filter-guide med landskapsfotograf Michael Molter

2022-04-28
Foto: Michael Molter

Michael Molter er en dansk fotograf som har spesialisert seg på landskaps- og arkitekturfotografering, og har mer enn 40 års erfaring. Her veileder Michael deg om hvordan du bruker NiSi-filtre til landskapsfotografering.

Alle bilder av Michael Molter

Som landskapsfotograf elsker jeg å være ute i naturen, så for meg er det viktig å kunne oppnå optimale bilder i kameraet så mye som mulig. Dette gjør at jeg kan tilbringe mer tid utendørs, og mindre tid på å redigere bildene bak dataskjermen. Bruk av filtre gjør dette enklere for meg.

Det er i hovedsak tre grunner til at jeg bruker filtre i fotograferingen min:

  • For å korrigere uønskede lyseffekter, som gjenspeilinger – disse kan fjernes ved bruk av et Circular Polarizing Filter. Farger fra kunstig lys på kveldstid kan også reduseres ved bruk av NiSi sitt Natural Light Filter.
  • For å balansere eksponeringen av hele bildet ved å kontrollere lyset i utvalgte lokale områder ved bruk av Graduated Neutral Density (GND)-filtre.
  • For å tilføre bildene mine et kreativt element gjennom å kontrollere eksponeringstiden.

Circular Polarizing Filters (CPL)

Dette kommer nok til å være et av de viktigste filtrene i kameravesken din. Dette filteret gjør noe som egentlig ikke kan gjøres ved redigering av bilder på datamaskinen. Reduksjon av gjenspeilinger, formørkning av himmelen og forbedring av kontrast og farge er effektene fotografer er ute etter, og CPL hjelper oss med dette.

Det beste CPL-filteret for meg er NiSi Landscape CPL NC, – både på grunn av nanobelegget (NC), som gjør det enkelt å holde rent, men også fordi det forbedrer klarhet og fargemetning i landskapsbildene mine.

Tipsvær ekstra forsiktig med den øvre delen av himmelen for å sørge for at den ikke blir for mørk, spesielt ved bruk av vidvinkelobjektiver. Evaluer også reduksjonsnivået du vil bruke for gjenspeiling på vann og andre overflater.

Graduated Neutral Density Filters (GND)

Landskapsfotografer fanger ofte bildene sine når lysforholdene er i en overgangsfase fra dag til kveld – soloppganger og solnedganger, tider på døgnet der solen er lav og direkte. I slike situasjoner, hvor fargene ofte er intense med varme eller kalde farger, kan det også være svake lysforhold. Da er utfordringen å finne ut hvordan man kan balansere eksponeringen slik at vi kan fange opp de dype skyggene i landskapet foran oss, og samtidig unngå å overeksponere de lysere stedene av himmelen i bildet.

Det beste GND-filteret for meg er Medium 3 stopp og det er det jeg bruker mest. Men jeg har alltid med meg både soft, medium, hard og reverse GND-filtre i 2-, 3- og 4-stopp. Men skulle jeg bare velge ett av disse, ville det vært 3-stopp Medium som er fantastisk i de aller fleste situasjoner jeg møter på.

Tips du må ta hensyn til deler av bildet ditt som stikker ut i området der GND reduserer mengden lys som når frem til sensoren, som for eksempel trær og fjelltopper. Det vil oppstå situasjoner hvor du må velge å enten kompensere via redigering i etterkant, eller prøve å gjøre flere eksponeringer og sette dem sammen i Photoshop. For min del er Photoshop siste utvei, siden jeg ønsker å maksimere tiden min ute i naturen.

Neutral Density Filters (ND)

ND-filtre tjener egentlig bare ett formål – å redusere mengden lys som når sensoren, og dermed øke eksponeringstiden. Å kontrollere eksponeringstiden lar meg legge til kreative elementer i bildene mine, ved å legge til tid som den fjerde dimensjonen, og med dette gjøre det mulig for meg å fange opp det som ellers er usynlig.

Kystlandskap og fossefall er blant mine yndlingsmotiver å fotografere, og spesielt her finner jeg gode muligheter til å skape et uttrykk ved å variere eksponeringslengden ved hjelp av ND-filtre for å få akkurat den følelsen til bildene mine som jeg foretrekker.

Det beste ND-filteret for meg er 6 stopp,

men det er veldig begrensende å bare ha ett ND-filter, ettersom forskjellige situasjoner krever forskjellige nivåer av lysreduksjon, så jeg bruker også 3-, 10-, 2- og 15- stopp ND-filtre (viktigste først i rekkefølgen).

Tips prøv å være oppmerksom på bevegelig motiver og mønsteret de danner over tid, slik at du kan fange dette i bildet ditt, for eksempel skum eller blader som virvler rundt i vannet ved bunnen av fossefall, skybevegelser etc.

Annet viktig utstyr

For meg er det også annet utstyr som er viktig for å sikre et superskarpt bilde. Disse er:

Stativ er et must for lang eksponering for skarpe bilder, og for å redusere tempoet og øke fokuset på detaljer – det er sånn flotte bilder blir laget. 

Fjernkontroll/kabelutløser når eksponeringstiden blir lengre, er viktig å bruke enten en trådløs fjernkontroll eller en fjernutløser for å starte eksponeringen – for å unngå kamerarystelser som forstyrrer skarpe bilder.

Linsekluter eller lignende som renser smuss og vann fra linsen/filteret ditt er spesielt viktig nær havet og fossefall der vannsprut kan treffe utstyret ditt.

Konkluderende ord om filtre
Det er viktig å bruke filtre som har ingen eller liten farge som vil påvirke bildene dine, med andre ord må de være virkelig nøytrale. Dette er spesielt viktig for ND- og GND-filtre. NiSi sine ND- og GND-filtre er helt nøytrale uten fargestikk, og det er grunnen til at jeg bestemte meg for å bruke NiSi-filtre, selv lenge før de ble tilgjengelige i Danmark.

 

Hold kreativiteten oppe
Michael Molter, NiSi-ambassadør

Abonner på nyhetsbrev

Få våre siste produktnyheter, inspirasjon og spesialtilbud.